10 Social Media trends voor 2023 – deel 1

Het nieuwe jaar is inmiddels alweer enkele weken bezig en voor de komende maanden staat er weer een hoop te gebeuren op het gebied van social media marketing. 

Online marketing is altijd in beweging en daarom is het belangrijk dat jij als ondernemer hierin meebeweegt! Als merk of bedrijf kun je de kracht van social media marketing in 2023 echt niet meer negeren. Om de concurrentie voor te blijven, de betrokkenheid en verkoop te stimuleren, deel ik daarom graag 10 trends op het gebied van social media met je. Ook geef ik je praktische en bruikbare tips die je in het nieuwe jaar kunt gaan integreren in jouw marketingstrategie. 

1. Transparantie en authenticiteit wordt nog belangrijker

Transparantie en authenticiteit worden voor de consument steeds belangrijker. Consumentengedrag verandert en mensen waarderen steeds meer merken die echte klanten gebruiken in hun marketing dan merken die dat niet doen. 

Apps als BeReal en TikTok bewijzen hoeveel mensen hunkeren naar echtheid, oftewel authenticiteit, op sociale media. 

Tips hoe je als merk of bedrijf authentieker kan zijn met je social media:

  • Focus op door gebruikers gegenereerde inhoud (oftewl UGC content). Verzamel content van klanten die je producten gebruiken en deel deze UGC op sociale media. 
  • In plaats van samenwerken met grote influencers kun je beter overwegen om een samenwerken aan te gaan met een aantal micro-influencers en van hen merkambassadeurs maken voor langdurige periode (denk hierbij aan een aantal maanden of jaren)
  • Deel vaker het ongepolijste plaatje. Laat zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat, laat het team zien en maak reels van een bijvoorbeeld een dag op kantoor.

2. Duurzaamheid wordt de norm 

We hebben natuurlijk de afgelopen jaren al veel gehoord over duurzaamheid en het milieu. In 2022 gaven veel merken en bedrijven prioriteit aan duurzaamheid en daar werden ze voor beloond. Uit onderzoek blijkt dat Gen Z vaker bij duurzame merken koopt en ze zelfs bereid zijn om er 10% meer voor te betalen. Ook 75% van de millenials is bereid om hun koopgedrag te veranderen en te winkelen bij duurzamere merken. 

Tips om als merk of bedrijf ook online in te spelen op duurzaamheid:

  • Maak je verpakkingen duurzaam en herbruikbaar en deel posts van mensen die jouw duurzaam verpakte producten ontvangen. Maak een BTS Reel over hoe jouw producten worden ingepakt met duurzame materialen. 
  • Creëer een systeem waarbij klanten hun oude producten kunnen inruilen en daarvoor beloond worden. Breng dit onder de aandacht op je sociale media accounts en deel bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s van mensen die hun producten inleveren. 
  • Deel reels, carrousels en statische posts over hoe jouw bedrijf vooruitgang boekt op het gebied van duurzaamheid. 

3. Social commerce zal blijven groeien 

Winkelen op Instagram is een van de meest populaire manieren om te winkelen op social media. Instagram blijft hierin nieuwe functies toevoegen en je in staat stellen om via de hele app een digitale etalage te creëren. Ook op andere sociale media zoals Pinterest kun je inmiddels producten koppelen aan Pinterest afbeeldingen. 

Tips om te profiteren van social commerce:

  • Verander je Instagram account in een digitale winkel. Met producttagging kun je reels, carrouselposts, stories en statische berichten omzetten in “shopable content”. 
  • Koppel Pinterest afbeeldingen aan producten en maak gebruik van de kracht van productpins! 

4. TikTok SEO wordt nog groter

TikTok is meer geworden dan alleen een platform waar gebruikers grappige filmpjes delen. Met de flinke toename in populariteit van TikTok is het een droomplatform voor marketeers geworden, maar het fungeert inmiddels ook als een zoekmachine. 

We zijn allemaal gewend om dingen op Google op te zoeken en daarom is SEO zo belangrijk om websiteverkeer te genereren. Maar voor Gen Z zijn platforms zoals TikTok hun favoriete manier van zoeken. Volgens Google gaat 40% van de jongeren naar TikTok om te zoeken naar eetgelegenheden in plaats van Google te gebruiken. 

Dit biedt een nieuwe kans om inhoud op TikTok te maken die fungeert als optimalisatie van sociaal zoeken met speciale hashtags en trefwoorden voor jouw niches. 

Tips om TikTok SEO in te zetten:

  • Voordat je content gaat maken is het belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is en deze begrijpt, zodat je een veel betere content strategie kunt maken. 
  • Gebruik hashtags en trefwoorden niet meer als bijzaak, maar gebruik ze om jouw content te categoriseren. Doe onderzoek naar populaire en specifieke hashtags en naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar op zoek is en maak vervolgens content die hierop aansluit. 
  • Gebruik sociale zoekoptimalisatie bij alles wat je doet op social mediavoeg relevante zoekwoorden toe aan je TikTok bio en gebruik de juiste zoekwoorden in je captions.  

5. Korte video’s gaan een nog belangrijkere rol spelen

86% van de bedrijven gebruikt korte video al als marketingtool en maar liefst 81% zegt dat het hun omzet direct heeft verhoogd. Tegenwoordig is de gemiddelde aandachtsspanne steeds korter dankzij TikTok en Instagram Reels. Daarom moet video-inhoud dkort en krachtig zijn om mensen betrokken te houden. 

Korte video’s laten de hoogste ROI zien van alle sociale media content, dus merken, bedrijven en ondernemers doen er verstandig aan om korte video op te nemen in hun sociale-mediastrategie. 

Tips voor het maken van korte videocontent:

  • Besteed tijd aan TikTok en Reels om trending audio’s en video formats te vinden die betrekking hebben op jouw merk en gebruik deze voor het maken van je eigen content. 
  • Deel Behind The Scenes content op TikTok en maak Reels over alles er wat er in je bedrijf gebeurt. Maak korte videocontent over hoe je bijvoorbeeld bestellingen inpakt, geef een rondleiding op je kantoor of stel het team voor en deel persoonlijke feitjes en weetjes.
  • Maak waardevolle, educatieve content. 80% van de mensenonderzoekt eerst een product voordat ze het kopen. Maak dus instructievideo’s over je producten, informeer mensen over wat je producten doen of hoe jouw dienst werkt, deel reviews in videovorm en maak doe-het-zelfvideo’s om je doelgroep te bereiken in de besluitvormingsfase van het koopproces. 

Ben je nieuwsgierig naar de andere 5 social media trends voor 2023? Houd dan mijn website in de gaten voor deel 2 van de 10 trends en/of volg La Même Chose op Instagram en TikTok! 

Logo La Même Chose

We practice what we preach – Volg ons via @lamemechose.nl